Po raz pierwszy Mini zadebiutowało w 1959 roku, choć nazwa ta pojawiła się dopiero dwa lata później. Wcześnie auto było sprzedawane pod marką Austin bądź Morris. Drugi debiut marki MINI (dla odróżnienia pisanej dużymi literami) miał miejsce w 2001 roku, po przejęciu marki przez BMW.
Model Mini miał być wybawieniem dla Wielkiej Brytanii szczególnie dotkniętej wysokimi cenami paliw spowodowanymi kryzysem sueskim, jaki miał miejsce w 1956 r. Największą groźbą owego kryzysu były plany wprowadzenie przez brytyjski rząd reglamentacji na paliwo. Stąd też szybko zapanowała moda na małe i oszczędne samochodu. Pomysłodawcą ekonomicznego auta dla wyspiarskiego ludu był projektant i inżynier w jednej osobie Alec Issigonis. Twórca najbardziej kultowego auta Brytyjczyków znalazł sprzymierzeńca dla swojego pomysłu w osobie Leonarda Lorda, szefa British Motor Corporation. Projekt tak mu się spodobał, że zaledwie w dwa lata po przedstawieniu przez Issagonisa prototypu „Orange Box” – czyli pomarańczowe pudełko, nazwa robocza przywdziana MINI ze względu na kolor prototypu - auto trafiło do seryjnej produkcji firmy BMC.
Konstrukcja masowego samochodu miała spełniać kilka podstawowych kryteriów. Auto miało oferować miejsce dla czworga pasażerów – łącznie przewidziano na to 80% długości pojazdu, 10% na nogi pasażerów. Skromna reszta przeznaczona miała być na poprzecznie mocowany silnik oraz skrzynię biegów. Dodatkowo samochód miał skręcać przednimi kołami. Issigonis stał przed niełatwym zadaniem. Do pomocy otrzymał niewielki zespół inżynierów. Przy konstruowaniu auta wykorzystano wiele innowacyjnych rozwiązań. Za doskonałą zwrotność samochodu odpowiedzialny był Alex Moulton, który opracował gumowe zawieszenie i szybko reagujący układ kierownicy, który działał na mechanizmach spotykanych w peryskopach łodzi podwodnych. Auto otrzymało specjalnie skonstruowane dla niego opony firmy Dunlop o żywotności do ponad 5000 kilometrów zaś skrzynia biegów i silnik mogły być smarowane jednym typem oleju. Gaźnik został usytuowany za, a nie przed silnikiem który dysponował pojemnością 848 ccm i mocą 34 KM.


W MINI zakochała się nie tylko Wielka Brytania, ale wręcz cały świat. Auto było produkowane w wielu krajach, między innymi we Włoszech, w
Hiszpanii, Afryce Południowej, Australii i Chile. Mimo niezaprzeczalnych sukcesów BMC dość wolno zabierało się za modernizację konstrukcji. Dla ciekawostki szyby w MINI nie miały możliwości spuszczania przez dziewięć kolejnych lat od wprowadzenia auta do sprzedaży! W 1967 r BMC wspólnie z firmą British Leyland zaprezentował drugą odsłonę MINI oznaczoną symbolem MkII. Na przełomie lat 60- i 70-tych opracowane zostały nowe wersje nadwoziowe auta: Riley Elf, Wolseley
Hornet i Clubman. Był także Pick-up, Traveller i Van.


Mimo przestarzałej konstrukcji auto sprzedawało się nadal wyśmienicie. Na jego bazie zbudowano jeszcze kilka innych konstrukcji noszących później zupełnie inne nazwy. Z rozwiązań MINI korzystał między innymi włoski Bertone. W kolejnych dekadach pojawiły się już ulepszone konstrukcje auta, MkIII, MkIV i MkV.


5 komentarzy:
Wyszukanie taniego OC to teraz konieczność, ceny są bardzo różne i można sporo przepłacić. Porównanie ofert ubezpieczeń auta wydaje się być jedyną rozsądną rzeczą jaką trzeba zrobić. Tutaj pomoże wam strona https://kioskpolis.pl/kalkulator-oc-ac/ z której ja sam korzystam.
Prezentuje się bardzo ładnie.
Poślizg na oblodzonej drodze i kolizja z barierą ochronną były dla mnie ogromnym szokiem. Szukając pomocy, natrafiłem na https://holowanie.i-poznan.pl/, co okazało się być strzałem w dziesiątkę. Ekipa przybyła bardzo szybko, a ich profesjonalne podejście do sytuacji pozwoliło mi poczuć, że jestem w dobrych rękach. Ich pomoc nie ograniczyła się tylko do holowania, ale także doradzili mi, jakie kroki podjąć dalej, co było nieocenioną pomocą. Ich zaangażowanie i dbałość o klienta naprawdę robią różnicę.
W przypadku kolizji drogowej, kiedy pojazd nie nadaje się do dalszej jazdy, niezbędne może być szybkie usunięcie go z drogi. Szczegóły dotyczące organizacji takiego transportu można znaleźć na stronie http://glinski-hol.pl/. Holowanie odbywa się najczęściej przy użyciu lawety, z zachowaniem odpowiednich procedur bezpieczeństwa. Niekiedy konieczne jest także zabezpieczenie pozostałości po zdarzeniu. Usunięcie pojazdu pozwala uniknąć dodatkowych utrudnień w ruchu.
Kiedy pojazd ulega awarii na drodze, skorzystanie z usług holowania może być jedynym wyjściem, aby bezpiecznie dotrzeć do miejsca naprawy. Ważne jest, aby wybrać firmę, która oferuje nie tylko transport pojazdu, ale także dodatkowe wsparcie, takie jak na przykład odholowanie do preferowanego warsztatu. Usługi te są szczególnie istotne w dużych miastach, gdzie ruch drogowy może być intensywny, a dostęp do pomocy ograniczony. Rekomendowane jest posiadanie kontaktu do zaufanej firmy świadczącej takie usługi. Szczegółowe informacje na temat dostępnych opcji w Warszawie można znaleźć tutaj: https://wawa-hol.pl/.
Prześlij komentarz