Historia marki Jaguar

Początki tej brytyjskiej marki, założonej przez Williama Lyonsa przy pomocy Williama Walmseya, datuje się na 1922 rok, jednak pierwszy samochód pojawia się dopiero w latach trzydziestych. Pierwsze modele sprzedawane były pod nazwą SS (od nazwy firmy Swallow Sidecar), dopiero od 1945 r. na stałe pojawiła się marka Jaguar.
 W pierwszych latach firma, o nazwie Swallow Sidecar Company, zajmowała się produkcją wózków bocznych do motocykli.
Przygoda z samochodami zaczęła się w 1927 roku, wówczas to firma zaczęła wytwarzać aluminiowe nadwozia, które były następnie wykorzystywane przez różne brytyjskie marki (m.in. w kabriolecie Austin Seven). Aż w końcu przyszedł 1931 rok, kiedy to powstaje pierwszy samochód SS1 (dwudrzwiowa limuzyna) wyprodukowany przez Swallow Sidecar jeszcze przy użyciu podwozi firmy Standard. Dwa lata później firma zmienia nazwę na SS Cars Ltd. Nazwa Jaguar pojawia się w 1935 roku wraz z nowym sportowym modelem SS100. Firma posiada już dosyć szeroką gamę swoich modeli, które charakteryzują się mocnymi silnikami, sporymi jak na owe czasy prędkościami maksymalnymi i w większości przypadków aerodynamicznymi kształtami, dla których William Lyons poszukuje odpowiedniej nazwy odzwierciedlającej te cechy. Jaguar wydaje się idealną propozycją i od tego czasu wszystkie nowe modele otrzymują taką nazwę, odróżniające się symbolem określającym pojemność silnika (m.in. 1,5; 2,5 oraz 3,5). Podczas II wojny światowej Jaguar powraca do swoich korzeni i ponownie wytwarza boczne wózki do motocykli. Jednocześnie uczestniczy w projektowaniu i produkcji dla brytyjskiego lotnictwa. Tuż po zakończeniu wojny firma odchodzi od nazwy Swallow Sidecar, której skrót SS kojarzył się zbyt bezpośrednio w niemieckimi oddziałami SS (Schutzstaffel). Jaguar staje się już oficjalnie nazwą marki, zaś nazwę firmy zmieniono na Jaguar Cars Ltd.
Tuż po wojnie powstaje model Mark IV, jednak prawdziwą furorę robi, zaprezentowany w 1948 r., sportowy Jaguar XK120 z silnikiem o mocy 160 koni mechanicznych. Produkowany jest do 1954 r., a jego następcami są XK140 (1954-57) i XK150 (1957-60). Kolejnym hitem staje się pokazana w 1950 r. duża limuzyna Mark VII. W tym czasie Jaguar zyskał już sporą reputację jako producent luksusowych limuzyn oraz samochodów sportowych. Jednak firmie brak było modelu bardziej przystępnego cenowo, który mógłby odnieść również większy sukces sprzedażowy. Aż w końcu w 1955 Jaguar wypuszcza auto średniej klasy Mark I, a cztery lata później Mark II.
Lata pięćdziesiąte to także początek startów Jaguara w wyścigach samochodowych, w tym w legendarnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans. W 1950 r. Lyons daje się przekonać do produkcji typowo wyścigowego modelu i w ten sposób powstaje XK120C, lepiej znany jako C-Type. Już rok później, w swoim debiucie, zwycięża nieoczekiwanie w Le Mans. W międzyczasie Jaguar współpracuje z Dunlopem i tworzy hamulce tarczowe, które stają się jego tajną bronią w wyścigu dwa lata później, czego efektem jest ponowne zwycięstwo modelu C-Type. Z kolei w latach 1955-57 wyścig Le Mans zdominował jego następca - Jaguar D-Type. Później jeszcze dwukrotnie udało się Jaguarom zwyciężyć ten wyścig - w 1988 r. Jaguar XJR-9LM i w 1990 r. Jaguar XJR-12.
W 1960 r. Jaguar przejmuje inną brytyjską, luksusową markę Daimler, która słynęła m.in. z tego, że dostarczała samochody dla rodziny królewskiej. Od 1962 r. wszystkie najbardziej ekskluzywne modele Jaguara, albo wyposażone w ekstra luksusowe dodatki sygnowane są nazwą Daimler. Aż do 2002 roku, kiedy to wraz z wprowadzeniem nowej generacji serii XJ Jaguar wycofuje się z używania nazwy Daimler.
Rok po przejęciu Daimlera do sprzedaży trafia jeden z najbardziej znanych modeli Jaguara. E-Type, który robi podobną furorą, jak 13 lat wcześniej model XK120, wyprodukowany został (do 1975 r.) w 70 tys. egzemplarzach. W 1968 r. debiutuje XJ6, pierwszy z luksusowej serii XJ (kolejne to XJ12 w 1972 r. i XJ8 w 1998r.). Rok 1966 to wejście Jaguara w skład British Motor Corporation, przemianowanej dwa lata później na British Leyland MotorCorporation. Po 18 latach, w 1984 r. Jaguar i Daimler zostają wyłączone z tego koncernu. Wcześniej, bo w 1972 roku, 71-letniwówczas William Lyons, przechodzi na emeryturę. Pod koniec roku 1984 w Jaguarze wystartował niezwykły projekt. Grupa pasjonatów z inicjatywy Jima Randle'a, dyrektoratechnicznego marki, podjęła się zadania skonstruowania zupełnie nowego, sportowego egzotyka, bez wielkich planów, bez dofinansowania i dodatkowej zapłaty. Prace, prowadzone po godzinach i w weekendy, zajęły w sumie prawie cztery lata. Jesienią 1988 roku na salonie samochodowym w Birmingham zadebiutowało oszałamiające, ponad 5-metrowe i przeszło 500-konne super coupe XJ220. Nazwa modelu odnosiła się do szacowanej prędkości maksymalnej - 220 mph, czyli prawie 355 km/h!
Całkowicie nowa era dla Jaguara rozpoczyna się w 1989 roku, kiedy to ta brytyjska marka zostaje przejęta przez Forda. Inwestycje amerykańskiego koncernu pozwoliły wprawdzie na wprowadzenie kolejnych modeli (m.in. S-Type w 1999 r., X-Type w 2001 oraz XK w 2006), ale nie udało się osiągnąć jakiegoś oszałamiającego sukcesu. Aby wyróżnić Jaguara, marka ta wraz z Volvo, Land Roverem, Astonem Martinem i Lincolnem weszły w skład Premier Automotive Group.
Jaguar C-X75 Concept 2011'
  W 2008 roku rozpoczął się kolejny nowy rozdział w historii Jaguara. Za kwotę 2,3 miliarda dolarów ta brytyjska marka wraz z Land Roverem zostaje kupione przez indyjski koncern Tata Motors od Forda.

Brak komentarzy: