Do końca nie wiadomo, skąd wzięła się nazwa marki Jeep. Obecnie egzystuje kilka różnych teorii na ten temat. Nie ulega jednak wątpliwości, iż pierwsze auta tej marki były tworzone z myślą o amerykańskiej armii. W czerwcu roku 1940 amerykańska armia ogłosiła przetarg na lekki pojazd rozpoznawczy. Do przetargu zaproszono 135 producentów, którym przedstawiono specyfikację techniczną pojazdu. Na dobry początek do przetargu zgłosiły się firmy Willys-Overland oraz American Bantam Car Manufacturing Company. Wkrótce do tej pary dołączył także Ford, próbując zdobyć lukratywny kontrakt. Pierwszy prototyp auta, które dzisiaj określa się popularnym mianem "Jeep", powstał w rekordowym czasie 49 dni. Twórcą prototypu Willys Quad był wiceprezes ds.

inżynierii Willys-Overlanda – Delmar G. Roos. Ford przedstawił Model GP (z ang. ogólnego użytku), napędzany silnikiem adaptowanym z ciągnika rolniczego. W marcu 1941 roku ogłoszono kolejny etap przetargu. Każdy z trzech producentów miał wyprodukować 1.500 sztuk pojazdów. W wyniku

testów polowych i weryfikacji prowadzonych przez specjalistów armii – jako podstawowy pojazd amerykańskich sił zbrojnych wybrano konstrukcję Willysa. Po serii modyfikacji Willys Quad zamienił się w Willysa MA, a następnie w Willysa MB. Lecz armia amerykańska i świat ochrzciły ten pojazd mianem „Jeep”. Nieoficjalnie wiadomo, że nazwa ta powstała od wymowy głosek "GP" (Dżi-Pi), czyli wojskowego skrótu słów "general purpose". Willys MA posiadał dźwignię zmiany biegów w kolumnie kierownicy, głębokie wycięcia nadwozia, zestaw wskaźników składający się z dwóch zegarów oraz dźwignię hamulca ręcznego umieszczoną po lewej stronie kierowcy.

Do celów wojskowych pojazd był dodatkowo zubożony aż do masy 980 kilogramów. Na potrzeby armii amerykańskiej
Willys-Overland wyprodukował ponad 368 tysięcy pojazdów. Surowy pojazd w kolorze oliwkowym bardzo mocno utrwalił się na kartach historii. Po zakończeniu wojny Chrysler zastrzegł znak towarowy „Jeep”, planując wprowadzenie samochodów Willys do celów rolniczych w postaci terenowo-użytkowego Universal Jeep’a. Pierwszy „cywilny” Jeep CJ-2A powstał w roku 1945. Samochód miał m.in. otwieraną klapę tylną, koło zapasowe umieszczone na burcie nadwozia, nowe reflektory i zewnętrzny korek wlewu paliwa, a także inne detale, których nie spotkamy w jego militarnym pierwowzorze. Jeep CJ-2A był produkowany przez cztery lata. Zastąpił go model CJ-3A. Nie różnił się on zbyt wiele od poprzednika.

W roku 1953 ukazał się model CJ-3B, z nową maską i kratą chłodnicy przystosowaną by pomieścić nowy, czterocylindrowy silnik górnozaworowy „Hurricane” typu F-Head. Produkcja tego modelu trwała do roku 1968. W Stanach Zjednoczonych sprzedały się 155.494 sztuki. W tym samym roku za 60 mln dolarów firma Willys-Overland została przejęta przez Kaiser Company.

Dwa lata później w roku 1955 Kaiser zaprezentował model CJ-5. Dzięki zmodyfikowaniu silnika, osi i skrzyń biegów oraz polepszonemu komfortowi jazdy auto było pożądanym nabytkiem przez klientelę

zainteresowaną autami terenowymi. Model ten był produkowany w latach 1954-1984, najdłużej ze wszystkich pojazdów marki Jeep. W roku 1962 w modelu Wagoneer amerykański producent wprowadził pierwszą w pojeździe 4x4 automatyczną skrzynię przekładniową. Model Wagoneer był pierwszym modelem o napędzie 4x4 z niezależnym zawieszeniem kół przednich. W roku 1970 firma Kaiser Company została przejęta przez American Motors Corporation. Pojazdy z napędem

4x4 zdobywały coraz większą popularność. W roku 1978 produkowano 600 sztuk Jeepów dziennie. W roku 1973 zaprezentowano model CJ-7, który był pierwszym tak bardzo radykalnie zmienionym modelem Jeep. Miał on nieznacznie wydłużony rozstaw osi. W 1983 coraz większą popularnością cieszyły się auta z napędem 4x4.

Wykorzystał to Jeep wprowadzając model Wrangler. W dniu 5 sierpnia 1987 roku firma American Motors Corporation została przejęta przez Chrysler Corporation. Marka

Jeep przeszła do Jeep/Eagle Division nowego właściciela. W 1998 roku Chrysler Corp., wraz z przedsiębiorstwem Daimler-Benz, producentem samochodów marki Mercedes-Benz, tworzą wspólny koncern pod nazwą DaimlerChrysler.W 2007 Daimler odsprzedał amerykańskiemu

inwestorowi swoje udziały w firmie za 5,5 miliarda Euro. W 2003 roku zadebiutował najlepiej wyposażony Jeep historii - Wrangler Rubicon. Jego nazwa pochodziła od najtrudniejszego szlaku terenowego. Nowy Jeep został wyposażony w mosty napędowe Dana 44 oraz blokadę mechanizmów różnicowyc odpalaną za pomocą przycisku. Rok 2004 przyniósł premierę Wranglera Unlimited – czyli Wranglera o wydłużonym rozstawie osi, powiększony o 330 mm bagażniku i obszerniejszej o 50 mm tylnej przestrzeni na nogi pasażerów.

Obok frajdy z jazdy w plenerze auto dawało poczucie komfortu i wszechstronności.
W 2005 roku Jeep łącznie z nowym Grand Cherokee projektuje również na tym samym podwoziu Commandera.
2 komentarze:
Świetny wpis, dużo ciekawostek
Dużo ciekawych artykułów można tutaj znaleźć
Prześlij komentarz