Historia marki Jeep

Do końca nie wiadomo, skąd wzięła się nazwa marki Jeep. Obecnie egzystuje kilka różnych teorii na ten temat. Nie ulega jednak wątpliwości, iż pierwsze auta tej marki były tworzone z myślą o amerykańskiej armii. W czerwcu roku 1940 amerykańska armia ogłosiła przetarg na lekki pojazd rozpoznawczy. Do przetargu zaproszono 135 producentów, którym przedstawiono specyfikację techniczną pojazdu. Na dobry początek do przetargu zgłosiły się firmy Willys-Overland oraz American Bantam Car Manufacturing Company. Wkrótce do tej pary dołączył także Ford, próbując zdobyć lukratywny kontrakt. Pierwszy prototyp auta, które dzisiaj określa się popularnym mianem "Jeep", powstał w rekordowym czasie 49 dni. Twórcą prototypu Willys Quad był wiceprezes ds. inżynierii Willys-Overlanda – Delmar G. Roos. Ford przedstawił Model GP (z ang. ogólnego użytku), napędzany silnikiem adaptowanym z ciągnika rolniczego. W marcu 1941 roku ogłoszono kolejny etap przetargu. Każdy z trzech producentów miał wyprodukować 1.500 sztuk pojazdów. W wyniku testów polowych i weryfikacji prowadzonych przez specjalistów armii – jako podstawowy pojazd amerykańskich sił zbrojnych wybrano konstrukcję Willysa. Po serii modyfikacji Willys Quad zamienił się w Willysa MA, a następnie w Willysa MB. Lecz armia amerykańska i świat ochrzciły ten pojazd mianem „Jeep”. Nieoficjalnie wiadomo, że nazwa ta powstała od wymowy głosek "GP" (Dżi-Pi), czyli wojskowego skrótu słów "general purpose". Willys MA posiadał dźwignię zmiany biegów w kolumnie kierownicy, głębokie wycięcia nadwozia, zestaw wskaźników składający się z dwóch zegarów oraz dźwignię hamulca ręcznego umieszczoną po lewej stronie kierowcy. Do celów wojskowych pojazd był dodatkowo zubożony aż do masy 980 kilogramów. Na potrzeby armii amerykańskiej Willys-Overland wyprodukował ponad 368 tysięcy pojazdów. Surowy pojazd w kolorze oliwkowym bardzo mocno utrwalił się na kartach historii. Po zakończeniu wojny Chrysler zastrzegł znak towarowy „Jeep”, planując wprowadzenie samochodów Willys do celów rolniczych w postaci terenowo-użytkowego Universal Jeep’a. Pierwszy „cywilny” Jeep CJ-2A powstał w roku 1945. Samochód miał m.in. otwieraną klapę tylną, koło zapasowe umieszczone na burcie nadwozia, nowe reflektory i zewnętrzny korek wlewu paliwa, a także inne detale, których nie spotkamy w jego militarnym pierwowzorze. Jeep CJ-2A był produkowany przez cztery lata. Zastąpił go model CJ-3A. Nie różnił się on zbyt wiele od poprzednika. W roku 1953 ukazał się model CJ-3B, z nową maską i kratą chłodnicy przystosowaną by pomieścić nowy, czterocylindrowy silnik górnozaworowy „Hurricane” typu F-Head. Produkcja tego modelu trwała do roku 1968. W Stanach Zjednoczonych sprzedały się 155.494 sztuki. W tym samym roku za 60 mln dolarów firma Willys-Overland została przejęta przez Kaiser Company. Dwa lata później w roku 1955 Kaiser zaprezentował model CJ-5. Dzięki zmodyfikowaniu silnika, osi i skrzyń biegów oraz polepszonemu komfortowi jazdy auto było pożądanym nabytkiem przez klientelę zainteresowaną autami terenowymi. Model ten był produkowany w latach 1954-1984, najdłużej ze wszystkich pojazdów marki Jeep. W roku 1962 w modelu Wagoneer amerykański producent wprowadził pierwszą w pojeździe 4x4 automatyczną skrzynię przekładniową. Model Wagoneer był pierwszym modelem o napędzie 4x4 z niezależnym zawieszeniem kół przednich. W roku 1970 firma Kaiser Company została przejęta przez American Motors Corporation. Pojazdy z napędem 4x4 zdobywały coraz większą popularność. W roku 1978 produkowano 600 sztuk Jeepów dziennie. W roku 1973 zaprezentowano model CJ-7, który był pierwszym tak bardzo radykalnie zmienionym modelem Jeep. Miał on nieznacznie wydłużony rozstaw osi. W 1983 coraz większą popularnością cieszyły się auta z napędem 4x4. Wykorzystał to Jeep wprowadzając model Wrangler. W dniu 5 sierpnia 1987 roku firma American Motors Corporation została przejęta przez Chrysler Corporation. Marka Jeep przeszła do Jeep/Eagle Division nowego właściciela. W 1998 roku Chrysler Corp., wraz z przedsiębiorstwem Daimler-Benz, producentem samochodów marki Mercedes-Benz, tworzą wspólny koncern pod nazwą DaimlerChrysler.W 2007 Daimler odsprzedał amerykańskiemu inwestorowi swoje udziały w firmie za 5,5 miliarda Euro. W 2003 roku zadebiutował najlepiej wyposażony Jeep historii - Wrangler Rubicon. Jego nazwa pochodziła od najtrudniejszego szlaku terenowego. Nowy Jeep został wyposażony w mosty napędowe Dana 44 oraz blokadę mechanizmów różnicowyc odpalaną za pomocą przycisku. Rok 2004 przyniósł premierę Wranglera Unlimited – czyli Wranglera o wydłużonym rozstawie osi, powiększony o 330 mm bagażniku i obszerniejszej o 50 mm tylnej przestrzeni na nogi pasażerów. Obok frajdy z jazdy w plenerze auto dawało poczucie komfortu i wszechstronności. W 2005 roku Jeep łącznie z nowym Grand Cherokee projektuje również na tym samym podwoziu Commandera.

2 komentarze:

Robert pisze...

Świetny wpis, dużo ciekawostek

Piotrek pisze...

Dużo ciekawych artykułów można tutaj znaleźć