Tuning Car

Tuning – z ang. regulacja, strojenie, dostrajanie. Innymi słowy: tuning oznacza dopasowywanie, zmienianie danej rzeczy do własnych upodobań. Warto dodać, że tuning nie odnosi się tylko do samochodów i motorów. Bardzo popularny jest również tuning komputerowy, czyli wszelkiego rodzaju zabiegi mające wycisnąć z naszych komputerów maksimum mocy. Na tej stronie jednakże zajmiemy się tylko pierwszymi dwoma – czyli tuningiem samochodów i motocykli.

Historia tuningu jest tak stara, jak stare są dzieje motoryzacji. Zawsze bowiem znajdą się jacyś zapaleńcy, którzy stwierdzą, że fabryczna maszyna im się nie podoba i koniecznie muszą coś w niej pozmieniać. W czasach powstawania samochodów za tuning możemy uznać np. usunięcie lusterka, znaku firmowego z maski tudzież inną błahostkę. Wówczas możliwości tuningu były bardzo ograniczone, bo komu w tym czasie przyszło do głowy, żeby podłączyć magnetyzer na przewód paliwowy? Nikt nawet nie mógł myśleć, ponieważ magnetyzer, tak jak wiele obecnie popularnych elementów tuningu, jeszcze wtedy nie istniał. Ówczesny tuning nie był tak charakterystyczny jak teraz, jednak bez wątpienia już wtedy zaczęła się „mania tuningu”. 

Tuning samochodów można podzielić na tuning mechaniczny i tuning optyczny. Czasami do tego podziału dopisuje się jeszcze tuning elektroniczny.
Tuning mechaniczny 
Pod tym pojęciem kryją się wszelkiego rodzaju modyfikacje silnika, układu napędowego, układu paliwowego i podwozia pojazdu. Dzięki tym modyfikacjom możliwe jest osiąganie lepszych parametrów technicznych i właściwości jezdnych auta. Modyfikując układ paliwowy i napędowy możemy uzyskać większą moc pojazdu, a co za tym idzie – osiągnąć większe przyspieszenie i prędkość maksymalną.
Do najczęściej spotykanego tuningu mechanicznego możemy zaliczyć np.:
  • zamontowanie magnetyzera, Są to urządzenia, które magnesując (ponoć) paliwo, poprawiają proces spalania. Efekty powinny być widoczne w postaci większej mocy i mniejszego zużycia paliwa, oraz zmniejszeniu toksyczności spalin.
  • zamontowanie sportowego filtru/stożka powietrza, Efekt (przyrost dynamiki) jest zwykle bardzo subtelny i w dużej mierze zależy od jakości filtra fabrycznego. To znaczy im gorszy był filtr oryginalny, tym lepszy efekt po założeniu wkładu sportowego (zwykle moc maksymalna wzrasta o ok. 2%). Producentami wkładów i stożków są między innymi Kindragon, K&N, Pipercross i Green.
  • zastosowanie wysokoenergetycznych świec zapłonowych, Działanie ich ma polegać na tym, że mają dawać więcej niż jedną iskrę jednocześnie, nie zasłaniając przy tym iskry (iskier) typową elektrodą.
  • zamontowanie sportowego wałka rozrządu, Ich zadaniem jest zmiana czasów otwarcia zaworów, co w sposób istotny wpływa na moc maksymalną silnika, jednocześnie powodując często spadek mocy na niższych obrotach (zmniejsza się elastyczność).
  • wymiana gaźnika,
  • wymiana skrzyni biegów na sportową,
  • zoptymalizowanie pracy kolektora ssącego,
  • zmniejszenie luzów zaworowych oraz ich średnicy i skoku,
  • wymiana kolektora wydechowego na sportowy, Do najpopularniejszych należy wycinanie katalizatora i tłumika środkowego, wymiana tłumika końcowego na tzw. sportowy, montaż strumienicy naddźwiękowej. Wszystko to ma na celu zmniejszenie oporów związanych z wydalaniem spalin, a w konsekwencji zwiększenie mocy. Uwaga, układ wydechowy wbrew pozorom jest dość skomplikowany i każda niewłaściwa zmiana może przynieść efekt odwrotny od zamierzonego - najlepiej konsultować wszystko z fachowcami! Wzrost mocy przy profesjonalnie zrobionym wydechu może być dość znaczny.
  • zamontowanie turbosprężarki,
  • zamontowanie systemu NOS (instalacja podtlenku azotu),
  • wymiana sprzęgła na wzmocnione,
  • wzmocnienie hamulców,
  • zastosowanie lżejszych felg,
  • obniżenie i utwardzenie zawieszenia,
  • usztywnienie amortyzatorów,
  • zamontowanie rozpórek wahaczy,
  • zamontowanie sportowych stabilizatorów,
  • usztywnienie karoserii,
  • zamontowanie szerszych, sportowych opon.
 Tuning optyczny
Tuning optyczny ma za zadanie zmienićzewnętrzny wygląd pojazdu, podkreślenie jego wyższych parametrów, a takżezaznaczenie indywidualności właściciela i podniesienie komfortu jazdy. Niektóre elementy tuningu mechanicznego są jednocześnie elementami tuningu optycznego (np. alufelgi) albo wręcz nie mają żadnego zauważalnego wpływu na osiągi, stając się jedynie optycznym tuningiem (np. sportowy tłumik wstawiony w miejsce fabrycznego, gdy jego montaż nie wiąże się z tuningiem silnika). Generalnie jednak tuning optyczny jest przeciwieństwem mechanicznego, gdyż albo nie prowadzi do polepszenia osiągów pojazdu, albo wręcz osiągi pogarsza. Przykładem może być instalacja sprzętu nagłaśniającego o bardzo dużej mocy, do zasilenia której potrzebna jest duża moc (której tym samym brak do celów napędu), lub różnych „dekoracji” zwiększających opór powietrza.Do najczęściej spotykanych elementów tuningu optycznego możemy zaliczyć np.:
  • wymianę lusterek bocznych,
  • naklejki wlewu paliwowego,
  • nakładki na zderzaki,
  • progi,
  • brewki, okulary,
  • listwy ozdobne,
  • przyciemnione szyby,
  • wszelkiego rodzaju malunki, grafiki na karoserii,
  • pomalowanie zacisków hamulców i bębnów hamulcowych,
  • ozdobne końcówki wydechu,
  • spojlery przednie i tylne,
  • lotki,
  • dyfuzory,
  • wloty powietrza,
  • grille,
  • kolorowe tarcze zegarów,
  • ozdobne końcówki skrzyni biegów,
  • nakładki na pedały,
  • sportowe kierownice,okleiny kokpitu,
  • różnego rodzaju dodatki aluminiowe, drewniane, karbonowe, chromowane,
  • fotele kubełkowe,
  • alufelgi (będące jednocześnie elementem tuningu mechanicznego).
Ciężko jest jednoznacznie sklasyfikować elementy, które mogą jednocześnie służyć zarówno poprawie bezpieczeństwa, jak i zmianie wyglądu pojazdu. Do takich elementów należą między innymi: klatki bezpieczeństwa, wielopunktowe pasy bezpieczeństwa i wspomniane już wcześniej alufelgi.
 Tuning elektroniczny
Jego zadania są podobne do tych, które spełnia tuning mechaniczny. Polega na zmianie oprogramowania sterującego pracą silnika (tzw. chip tuning). Dzięki zmianie oprogramowania możemy uzyskać między innymi wyższą prędkość maksymalną, większe doładowanie, zmianę dawki paliwa dostarczanego silnikowi, zmieniony kąt zapłonu i wtrysku itd. W sporcie pod pojęciem tuningu elektroniki zwykle kryje się wymiana również komputera sterującego pracą silnika. Optymalizacja ta bazuje na wykorzystaniu założonych przez producenta silnika marginesów na niewłaściwą eksploatację silnika. Czasem producenci sztucznie zaniżają moc silnika, aby użytkownik mógł płacić mniejszy podatek (np. w Niemczech płaci się podatek od mocy). Chiptuning pozwala tę moc odzyskać. Najlepsze efekty daje w silnikach turbodoładowanych (kilkadziesiąt procent). W silnikach wolnossących można uzyskać zwykle 8-10% wzrostu mocy i momentu obrotowego.
 Audio / Video
Car-audio - branża zajmująca się nagłaśnianiem pojazdów samochodowych, a także coraz częściej wyposażanie w urządzenia wizyjne, GPS, konsole gier, wykonująca zabudowy urządzeń i ich podświetlanie, wygłuszaniem pojazdów itp. Masa samochodu po tuningu audio może zwiększyć się nawet o 250 kg. Pionierami w produkcji sprzętu car-audio w samochodach są takie firmy jak: Alpine, DLS, Orion, Hifonics, Pioneer, Peiying i wiele wiele innych. W dziedzinie Car-Audio w przeciwieństwie do nagłośnienia domowego Home-audio, odbywają sie zawody, w których w bezpośredniej konfrontacji można wyłonić najlepiej nagłośnione auto. Wyróżniamy trzy kategorie zawodów Car-audio:
  • Sound off (SQ- Sound Quality)
  • dBdrag Racing
  • ESPL (EMMA Sound Presure Level)
Organizacjami patronującymi tego typu zawody są EMMA (w Europie), IASCA oraz międzynarodowa organizacja dBdrag racing. PASCA - organizacja zrzeszająca pasjonatów nagłośnienia samochodowego. Jest to oficjalna organizacja przeprowadzająca zawody Car Audio w Polsce.
Wśród najpopularniejszych akcesoriów, które się montuje królują takie jak:
  • radia odtwarzające muzykę w formacie mp3,
  • wzmacniacze,
  • głośniki o różnych wielkościach i mocy,
  • odtwarzacze dvd,
  • ekrany LCD,
  • nawigacja GPS,
  • subwoofery,
  • tuby,
  • kondensatory, zwrotnice głośnikowe,
  • zmieniarki płyt.
 Słowniczek
  • Alufelgi – felgi aluminiowe. Dzięki swojej lżejszej wadze niż felgi stalowe zapewniają lepsze amortyzowanie pojazdu,
  • Brewki – nakładka na reflektory przypominająca brwi (powieki),
  • Chip tuning – polega na zwiększaniu mocy silnika i osiągów poprzez zmianę oprogramowania sterującego pracą silnika
  • Concept car – inaczej pojazd studyjny, będący jedynie prototypem. Concept cary zwykle prezentowane są podczas pokazów samochodowych,
  • Facelifting – specyficzny rodzaj tuningu polegający jedynie na kosmetycznych zmianach w wyglądzie pojazdu,
  • GPS – system nawigacji satelitarnej, pomaga kierowcom obrać najlepszą drogę do wyznaczonego celu,
  • Grill – atrapa chłodnicy zrobiona najczęściej z ozdobnej siatki aluminiowej. Często wiąże się z usunięciem znaczka firmowego z przodu samochodu,
  • Magnetyzer – urządzenie zakładane na przewód paliwowy, które zapewnia spadek spalania paliwa oraz wzrost mocy pojazdu,
  • Nitro (NOS) – potoczna nazwa instalacji z podtlenkiem azotu. Pozwala krótkotrwale zwiększyć moc silnika poprzez wprowadzenie odpowiedniej mieszanki podtlenku azotu i paliwa do cylindrów,
  • Okulary – oddzielają otoczką z tworzywa sztucznego każdą poszczególną lampę, wyglądem przypominają okulary – stąd nazwa,
  • Progi – inaczej ospojlerowanie progowe,
  • Rozpórka zawieszenia – powoduje usztywnienie nadwozia,
  • Spojler – element nadwozia mający zapewnić lepszą przyczepność pojazdu oraz zapewnić lepsza właściwości aerodynamiczne,
  • Stożek – jest to stożkowy filtr powietrza, pozwala on silnikowi pobierać większą ilość powietrza dzięki większej powierzchni efektywnej filtra,
  • Turbosprężarka – maszyna wirnikowa służąca do doładowania silnika spalinowego, a co za tym idzie, osiągnięcia przyrostu mocy, sprawności oraz elastyczności silnika,
  • Wlot – najczęściej jest to nakładka na przednią maskę imitująca wlot powietrza.