Historia marki Land Rover

Brytyjska marka Land Rover produkująca samochody terenowe dla wojska oraz cywilnych klientów pojawiła się na rynku w 1948 roku. Początkowa marka ta wchodziła w skład koncernu Rover, jednak od 1975 roku Land Rover egzystuje już jako samodzielna i niezależna marka. Pierwszy samochód marki Land Rover został zaprojektowany w 1947 roku przez Maurice`a Wilksa, szefa projektantów brytyjskiej marki Rover. Zainspirował go amerykański Jeep używany w czasach drugiej wojny światowej. Pierwszy prototyp został zbudowany właśnie na płycie podłogowej wspomnianego modelu. Różnił się od niego przede wszystkim materiałem, z którego zbudowano nadwozie. Był to odporny na korozję stop aluminium i magnezu.
 Pierwsza wersja produkcyjna Land Rovera pojawiła się w kwietniu 1948 roku na targach motoryzacyjnych w Amsterdamie. Wtedy też rozpoczął się dynamiczny rozwój modelu. Bardzo szybko okazało się, że podstawowa jednostka jest za mała i zamontowano w nim silnik o pojemności 1,6 litra. W 1954 roku pojawiła się przedłużona wersja Land Rovera o rozstawie osi 107 cali. Dwa lata później wersja "krótka" i "długa" otrzymały dodatkowe 2 cale.
 W 1957 roku po raz pierwszy pod maską Land Rovera znalazł się silnik wysokoprężny. W 1958 roku pojawiła się druga generacja (Series II) brytyjskiego samochodu wielozadaniowego. Wraz z nią pod maską pojawił się nowy, czterocylindrowy silnik o pojemności 2.286cm3. Dwa lata później z taśm produkcyjnych zjeżdża egzemplarz oznaczony numerem 500 tys.
W 1970 roku na rynku pojawia się pierwszy Range Rover. Pod tą nazwą miały być produkowane bardziej luksusowe wydania samochodów Land Rovera wyposażone w silnik V8. Konstrukcja samochodu była oparta na mocnej ramie, do której montowano trzydrzwiowe nadwozie. Samochód posiadał permanentny napęd na cztery koła. Rok później pojawia się trzecia odsłona Land Rovera (Series III), w której montowano w pełni zsynchronizowaną skrzynię biegów, auto miało nowy wygląd zewnętrzny, a w środku pojawiły się materiały wyższej jakości.
Rok 1976 był dla marki Land Rover bardzo przełomowy. O sukcesie świadczył fakt, że z fabryki wyjechał milionowy egzemplarz samochodu. Na przełomie połowy lat osiemdziesiątych trzecia odsłona Land Rovera została zastąpiona przez modele 90" oraz 110". W roku 1988 firma British Aerospace kontrolowała udziały w Rover Group.Na początku lat dziewięćdziesiątych został wprowadzony kolejny model o nazwie Discovery, natomiast 90" oraz 110" otrzymały nową nazwę - Defender. W 1994 roku kontrolę nad grupą Rover przejęło niemieckie BMW. Zaraz po tym został zaprezentowany nowy Range Rover, który aspirował już do segmentu luksusowych SUVów. W 1997 roku pokazano po raz pierwszy model Freelander. Został on stworzony do konkurencji z takimi modelami jak Honda CR-V czy Toyota RAV4. Bardzo szybko stał się jednym z najlepiej sprzedających się modeli w tym segmencie w Europie. Rok później zaprezentowano nową generację modelu Discovery. W 2000 roku BMW pozbywa się marki Land Rover, odsprzedając ją koncernowi Ford. W 2002 roku pojawia się trzecia odsłona Range Rovera, natomiast rok później trzecia generacja modelu Discovery. W 2008 roku Ford sprzedaje brytyjską markę indyjskiemu koncernowi Tata.
Range Rover Evoque

6 komentarzy:

Agata Borowska pisze...

Bardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.

Mateusz Domański pisze...

Akurat tym samochodem miałem okazję jeździć i jestem zdania, ze jeśli chodzi o pojazd terenowy to sprawdza się on znakomicie. Oczywiście warto również posiadać dobre ubezpieczenie OC na taki samochód. Z pewnością dobrą polisę uzyskamy w https://kioskpolis.pl/ubezpieczenie-oc-ac-warszawa/ i jak dla mnie jest to rzecz niezbędna.

Anonimowy pisze...

Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.

Anonimowy pisze...

Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.

Anna pisze...

Ciekawie napisane. Pozdrawiam

Jarek pisze...

Jestem pod wrażeniem, wiele ciekawostek.