Historia marki Mercedes

 Mercedes-Benz to kwintesencja prestiżu, komfortu, bezpieczeństwa i ponadczasowej, klasycznej elegancji.
Od ponad 120 lat odnosi największe sukcesy wśród marek samochodowych świata. Perfekcja i nowatorstwo rozwiązań technicznych, standardy jakościowe i cała gama legendarnych modeli to historia i teraźniejszość marki Mercedes-Benz. Gwiazda Mercedesa, uznawana za najdoskonalsze logo świata, stała się kultowym symbolem motoryzacji i jednym z najbardziej rozpoznawalnych znaków towarowych na świecie. Jest najcenniejszą (ponad 20 mld USD) samochodową marką premium.
Twórcami marki były nazwiska trzech mężczyzn oraz imię córki jednego z nich, które dało początek sadze jednych z najbardziej popularnych i docenianych samochodów na świecie.
Wraz z wynalezieniem silnika szybkobieżnego i samochodu, Gottlieb Daimler i Karl Benz, niezależnie od siebie, położyli w latach 80-tych XIX wieku kamień węgielny pod rozwój zmotoryzowanego transportu indywidualnego.
Obaj panowie pracowali nad stworzeniem pojazdu napędzanego silnikiem spalinowym niezależnie od siebie i co ciekawe nigdy się nie poznali. Tak się jednak złożyło, że robili to mniej więcej w tym samym czasie. W roku 1885 Karl Benz skonstruował silnik, który zamontował w trójkołowym pojeździe. Jazdę próbną rozpoczął od zderzenia się ze ścianą, ale już rok później Benz opatentował swój wynalazek. Ponieważ jednak pojazd był jeszcze w fazie prób konstruktor ograniczył się do jazd po lokalnych drogach i nie zdecydował się jeszcze na produkcję.
Gottliebowi Daimlerowi w pracach projektowych pomagał Wilhelm Maybach. Pracowali oni nad ulepszeniem spalinowego silnika Augusta Otto. Początkowo obaj byli zatrudnieni w firmie Deutz, ale konflikty ze współpracownikami spowodowały, że odeszli z firmy. Kontynuowanie badań po odejściu z zakładów Deutza zaowocowało opatentowaniem w 1883 roku szybkoobrotowego silnika spalinowego. Dwa lata później ten silnik wbudowali w jednoślad. Jeździł nim przez jakiś czas syn Daimlera – Adolf.
Wynalazek Karla Benza mógłby nie zostać szerzej rozpropagowany gdyby nie żona konstruktora Bertha. W roku 1888 wraz z synami Richardem i Eugenem postanowiła wybrać się w podróż z Mannhaim, gdzie znajdowała się pracownia jej męża, do Pforzheim oddalonego o 80 kilometrów. Wszystko odbyło się w tajemnicy przed Karlem Benzem. Po wypchnięciu trójkołowego pojazdu na taką odległość by Karl Benz nic nie słyszał uruchomiono silnik i rozpoczęła się podróż.
Po drodze trzeba było zatankować. Jednak nie było wówczas stacji benzynowych i
w paliwo zaopatrywano się w aptekach. W czasie tej wycieczki pan Benz otrzymał od żony telegram wyjaśniający o dotarciu do celu podróży. Po tej wyprawie, pod wpływem sugestii pani Benz, Karl Benz zmienił nieco konstrukcję pojazdu wprowadzając m.in. niski bieg, który umożliwiałby pokonywanie wzniesień. Benz rozpoczął sprzedaż swoich pojazdów. W roku 1893 powstał Benz Viktoria, a w 1894 model Velo, który był pierwszym pojazdem Benza wytwarzanym na skalę przemysłową. Rozpoczęto również produkcję pojazdów użytkowych (w roku 1895 powstał pierwszy na świecie autobus) i do końca XIX wieku firma Benza zbudowała około 2000 samochodów.

 W tym czasie firma Daimlera w Cannstatt zajmowała się produkcją nie tylko samochodów. Budowano tu także łodzie i przeprowadzano próby ze sterowcami. W roku 1896 w Mannhaim zbudowano pierwszą na świecie ciężarówkę. Daimler i Maybach mieli na koncie także wiele innych wynalazków. W latach dziewięćdziesiątych XIX wieku opatentowali silnik widlasty, ich dziełem była również 4-cylindrowa jednostka napędowa oraz 4-biegowa skrzynia. Wreszcie w 1897 roku pokazali pierwszy samochód z silnikiem umieszczonym z przodu. Był to model Phoenix.
W roku 1897 jeden z samochodów Daimlera nabył austriacki honorowy wicekonsul w Monako Emil Jellinek. Swój pojazd zabrał na lazurowe wybrzeże gdzie wzbudził ogromne zainteresowanie. Dlatego Jellinek zamówił cztery kolejne pojazdy, które miały rozwijać szybkość do 40 km/h. Samochody dostarczono Jellinkowi, a ten sprzedał je z zyskiem. Jellinek składał zamówienia na coraz to nowsze pojazdy. Jednak w pewnym momencie zastrzegł sobie, że chce mieć monopol na ich sprzedaż w Austro-Węgrzech, we Francji, Belgii i Ameryce oraz, że chce je sprzedawać nie pod nazwą Daimler, ale pod nazwą Mercedes, którą nadał na cześć imienia swojej córki. Dzięki temu w roku 1901 pojawił się pierwszy pojazd o nazwie Mercedes, a roku później słynny model Simplex, który był unowocześnioną wersją modelu z roku 1901. Przez wiele lat oba przedsiębiorstwa produkowały samochody konkurując ze sobą. Jednak po zakończeniu pierwszej wojny światowej producenci automobili mieli trudności ze zbywaniem pojazdów. Takie kłopoty dotknęły również firm Benza i Daimlera. W roku 1924 podpisują umowę na mocy której przestali ze sobą konkurować i rozpoczęli współpracę. Dwa lata później dochodzi do fuzji tych dwóch przedsiębiorstw i powstaje firma Daimler-Benz A.G. Pierwszym wspólnym samochodem był model K z 1926 roku. Już po połączeniu powstają słynne modele SSK (1928-1932) i SSKL (1929-1932), których projektantem był Hans Nibel (przed połączeniem głównym konstruktorem u Daimlera był Ferdinand Porsche). Lata trzydzieste to okres produkcji roadsterów 500 K (1934-1936) i 540 K (1936-1939). Nie można również zapominać o modelu 770 nazywanym Grosser Mercedes. Pierwsza generacja auta powstawała od 1930 do 1938 roku, a druga do 1943 roku. Była to luksusowa limuzyna, którą wykorzystywano na potrzeby prezydenta Paula von Hindenburga czy Adolfa Hitlera. Innym modelem, który zapisał się w historii motoryzacji był Mercedes 260D produkowany od 1936 roku do 1940 roku. Był to pierwszy na świecie produkowany seryjnie samochód osobowy z silnikiem Diesla. Mercedes nie był wyjątkowym zakładem niemieckim i także w jego halach produkcyjnych trwała produkcja na rzecz armii niemieckiej. Pod koniec wojny zakład został zniszczony podczas nalotów. Ze zniszczeń ocalała tylko taśma produkcyjna i urządzenia do Mercedesa 170, którego produkcję rozpoczęto w 1936 roku. Po wojnie wznowiono wytwarzanie tego modelu w 1947 roku i budowano go do 1952 roku.
 W latach pięćdziesiątych powstał jeden z najsłynniejszych samochodów sportowych - Mercedes 300 SL, który z racji otwieranych do góry drzwi był określany mianem „gull wing” czyli skrzydła mewy. Konstruktorem produkowanego w latach 1952-1963 modelu był Rudolf Uhlenhaut.
Cały wiek dwudziesty to okres produkcji Mercedesów, które stały się autami kultowymi. Przypomnijmy produkowanego w latach 1951-1962 luksusowego Adenauera, Mercedesa 180 zwanego potocznie Pontonem (1953-1962) czy model W116 z roku 1972 będący pierwszą generacją klasy S, która powstaje do dnia dzisiejszego. Z lat siedemdziesiątych jest również Mercedes W123 („beczka”) powstający w latach 1975-1986. Lata osiemdziesiąte stoją pod znakiem debiutu „baby” Benza czyli modelu 190, który powstawał w latach 1982-1993 i został zastąpiony przez klasę C. Dwa lata po 190 zadebiutował dobrze znany u nas model 124, który budowano do 1997 roku. Po nim przyszedł czas na model 210, w roku 2002 zastąpiła go wersja 211, a w 2009 212. Temodele określane są mianem klasy E. Obecnie Mercedes jest producentem m.in. takich modeli jak klasa A, B, C czy E. W klasie SUV-ów są GLK, czy ML, a od 1979 roku nieprzerwanie powstaje jedna z lepszych terenówek Mercedes G. Nie można również zapomnieć o innym modelu z napędem 4x4 GL. Z taśm produkcyjnych mercedesa zjeżdżają również roadstery. Mercedes jest obecnie jednym z największych producentów pojazdów użytkowych. Firma ma również za sobą nieudany mariaż z amerykańskim Chryslerem. Do połączenia obu firm doszło w roku 1998. Jednak okazał się to kiepski interes dla Mercedesa, bo amerykańska firma przynosiła niemieckiemu partnerowi straty. Dlatego Mercedes pozbył się udziałów Chryslera w 2007 roku.

Brak komentarzy: