Historia Hummera

Autor Marcin Zasada

 W 1979 roku amerykański rząd ogłosił konkurs na zaprojektowanie i zaopatrzenie armii w zupełnie nowe pojazdy nazwane M998 Series HMMWV, czyli czyli High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicles (Wielozadaniowe Pojazdy Kołowe). Auto miało zastąpić wysłużonego M151 MUTT. Miało mieć wszechstronne zastosowanie, miało sprawdzać się w warunkach bojowych i nadawać się do transportu lotniczego. Do przetargu stanęły trzy firmy: Chrysler Defence, Teledyne Continental oraz AM General Corporation.
Wybór padł na tę ostatnią, a decydujące w tym przypadku okazało się między innymi doświadczenie AM General, które już wcześniej produkowało samochody dla wojska. W 1980 roku konstruktorzy firmy stworzyli pierwszy prototyp HMMWV (w procesie budowy auta uczestniczyli ponoć inżynierowie z NASA), a rok później AM General podpisało kontrakt wart 1,2 miliarda dolarów. Za tę cenę, w ciągu pięciu lat do amerykańskiej armii miało trafić 55 tysięcy modeli Hum-Vee, jak nazwali ów potężny pojazd żołnierze US Army.
 Hum-Vee zastąpił w amerykańskiej armii mocno wysłużony model M151 MUTT. Po podpisaniu kontraktu z AM General w 1981 roku, w ciągu kolejnych pięciu lat do US Army trafiło 55 tysięcy egzemplarzy HMMWV. Od roku 1985 HMMWV należą do wyposażenia wojsk Stanów Zjednoczonych. Chrzestem bojowym była dla nich akcja „Pustynna burza" w Iraku. Hum-Vee świetnie radził sobie również podczas innych zbrojnych interwencji, a dziś korzystają z niego armie ponad trzydziestu krajów świata. Na temat jego  Hummerwytrzymałości krążą legendy. Amerykanie obliczyli, że jego konstrukcja jest nawet dwukrotnie mocniejsza, niż wymagają tego wojskowe standardy. W 1992 roku rozpoczęła się planowana od dawna cywilna kariera Hum-Vee. Pierwszy egzemplarz Hummera (pod taką nazwą sprzedawano HMMWV zwykłym ludziom) opatrzonego symbolem H1 wyprodukowano na specjalne zamówienie Arnolda Schwarzeneggera. W roku 1999 prawa do marki Hummer kupił koncern General Motors. Samochody te nadal budowane są jednak w fabrykach AM General Corporation. W 2002 roku na rynku pojawił się Hummer w wersji SUV nazwany H2. Wersja H2, choć z zewnątrz przypomina swojego poprzednika, w środku oferuje komfortowe wyposażenie godne luksusowych limuzyn. Mimo wysokiej ceny (ponad 100 tys. dolarów), H2 sprzedaje się znakomicie, szczególnie na rynku amerykańskim.Trzy lata później zastąpił go H3. Model H3 to następca H2. Choć H3 stworzono głównie z myślą o rynku europejskim, auto tradycyjnie najlepiej sprzedaje się w USA. W pierwszym roku H3 znalazł blisko 35 tys. nabywców. Waży on zaledwie 2650 kg, w związku z czym stał się pierwszym osobowym Hummerem. W roku 2008 rodzina Hum-Vee ma powiększyła się o czwarty model, H4. Jest to najmniejszy z dotychczasowych samochodów, jego rozmiary są być porównywalne z Jeepem Wranglerem.
Jedną z najbardziej niezwykłych wersji tego samochodu jest Hummer-Limo, limuzyna długa na 8,5 metra i zdolna pomieścić 14 pasażerów.
  Z licencji Hummera korzysta wiele firm, których działalność niezwiązana jest z motoryzacją. Dzięki temu miłośnicy Hum-Vee mogą zaopatrzyć się w laptop z logo Hummera. Na licencji Hummera produkowanych jest również szereg innych towarów zupełnie niezwiązanych z motoryzacją, takich jak: kosmetyki, buty, deski skateboardowe, ubrania, odzież, a nawet laptopy.






Brak komentarzy: