Historia marki Aston Martin

Londyn, rok 1913. Lionel Martin i Robert Bamford zakładają firmę Bamford and Martin Limited, która rok później zmieni swą nazwę na Aston Martin. Kilka dekad później samochody tej marki będą synonimem luksusu i sportowego charakteru.
 
Martin i Bamford zaczynali od sprzedaży aut Singera. Ten pierwszy jeździł również jako kierowca rajdowy w wyścigach na wzgórzu Aston Hill w okolicach miasteczka Aston Clinton. Ponieważ Singery nie sprawdzały się w rywalizacji wyczynowej, dwaj Anglicy postanowili produkować własne samochody. Nazwali je Aston Martin – od wspomnianego Aston Hill oraz nazwiska Lionela Martina. W marcu 1915 roku gotowy był pierwszy pojazd pod szyldem AM. Model First Series (zwany też S-Type) to jedno z pierwszych dzieł brytyjskiej marki. Auto napędzał 1,5-litrowy silnik o mocy 56 KM. Martin skorzystał z podwozia siedmioletniej Isotty-Fraschini oraz czterocylindrowego silnika Coventry-Simplex. Auto nie doczekało się seryjnej produkcji, przeszkodził w tym wybuch pierwszej wojny światowej.  Po jej zakończeniu firma przeniosła się na Abingdon Road w Kensington. W 1920 roku odszedł z niej jednak jeden z jej założycieli – Robert Bamford. Dwa lata później, z finansową pomocą przyszedł Martinowi książe Louis Zborowski, zapalony miłośnik motoryzacji. Nie oznaczało to jednak końca zmian i zawirowań w AM. W 1924 roku firma znalazła się na skraju bankructwa. Wykupiła ją arystokratyczna rodzina Charnwoodów, a wkrótce zmieniła jej nazwę na Aston Martin Motors. Wtedy też pożegnał się z nią Lionel Martin. W kolejnych latach spółka dalej przechodzi z rąk do rąk. Jej kolejnymi właścicielami są L. Prideaux Brune i Sir Arthur Sutherland. Ten ostatni w roku 1936 postanowił, że Aston Martin na szerszą skalę zajmie się również produkcją samochodów „cywilnych", nie tylko wyścigowych. Plany te nie zostały jednak do końca zrealizowane. Znów z powodu wojny, w czasie której fabryki AM wytwarzały części do samolotów. Za powojennego wybawcę brytyjskiej marki uważa się Dawida Browna, który wykupił ją w roku 1947. Jego przedsiębiorstwo, Dawid Brown Limited przejęło również wtedy spółkę Lagonda, z którą połączył się Aston Martin tworząc firmę Aston Martin Lagonda. Od inicjałów Browna pochodzi również nazwa słynnej serii samochodów marki – DB. To właśnie dzięki nim Aston Martin zyskał status producenta luksusowych, prestiżowych i drogich sportowych GT (Grand Touring). Ich reputację budowały również sukcesy wyścigowe, takie jak choćby zwycięstwo w Le Mans w 1959 roku. Kilka lat później kierownictwo marki podjęło jednak decyzję o wycofaniu Aston Martinów z rywalizacji na torze. W 1959 roku styliści Bertone zaprojektowali model Aston Martin DB 5. W porównaniu do podstawowej wersji, model miał lżejsze nadwozie bardziej sportową sylwetkę i znacznie mocniejszy, 302-konny silnik. Model DB4 GT Zagato zaprezentowano w 1960 roku podczas London Motor Show. Była to ulepszona przez Ercolę Spadę z Zagato wersja DB4 GT. Po poprawkach mistrzów z Zagato DB4 GT dysponował silnikiem o mocy 314 KM i rozpędzał się do 246 km/h. Wyprodukowano go w liczbie zaledwie 20 egzemplarzy. Dziś jego wartość przekracza 750 tysięcy funtów. Następcą DB4 był model DB5 wprowadzony do sprzedaży w 1963 roku. Do zakończenia produkcji w 1965 roku powstało dokładnie 1021 sztuk tego   samochodu DB5 zasłynął jako pierwszy samochód Jamesa Bonda. W serii przygód agenta 007 po raz pierwszy pojawił się w „Goldfingerze" – prowadził go Sean Connery. W roku 1967 został zaprezentowany Aston Martin DBS.Wpływ na to miały również kłopoty finansowe powracają do AM niczym bumerang. Kryzys paliwowy, który przetoczył się przez niemal cały świat w połowie latsiedemdziesiątych odcisnął swe piętno również na brytyjskiej marce. W 1972 roku jej nowym właścicielem zostało konsorcjum inwestorów z Birmingham. Trzy lata później wykupili ją dwaj biznesmeni – Amerykanin Peter Sprague oraz Kanadyjczyk George Minden. Powstaje Aston Martin V8 Vantage reklamowany jako "pierwszy brytyjski samochód". W podstawowej wersji auto dysponowało silnikiem o pojemności 5,7 litra, który rozpędzał je do 274 km/h. Następcą V8 Vantage był model Virage wprowadzony do sprzedaży w 1989 roku. W jednej z ulepszonych wersji z 1992 roku dysponował on potężnym 6,3-litrowym silnikiem o mocy 500 koni. Po nich w AM rządziły jeszcze firmy CH Industrial (od 1981 roku) i Automotive Investments (od 1983), a po nich kolejna para biznesmenów: Peter Livanos-Victor Gauntlett (od 1985). Po nich nadeszła trwająca do dziś era Forda. W 1986 roku amerykański koncern nabył 75 procent udziałów Aston Martina, rok później był już jego stuprocentowym właścicielem. W 1994 roku Ford otworzył nową fabrykę w Bloxham, w której powstają auta brytyjskiej marki. Powstają modele DB 7 zbudowany na zmodyfikowanej platformie Jaguara XJS i model DB 9. Rok później firma bije rekord 700 wyprodukowanych samochodów w ciągu dwunastu miesięcy. W kolejnej dekadzie Aston Martin przedstawia światu słynne modele V12 Vanquish i V8 Vantage. Produkowany od 2006 roku model V8 Vantage nawiązuje do swojego słynnego poprzednika o tej samej nazwie. V8 Vantage to najmniejszy model w obecnej ofercie Aston Martina. Z racji swoich rozmiarów ochrzczono go mianem „Baby Aston". To jednak mylący przydomek. Model ten osiąga bowiem prędkość 100 km/h w pięć sekund, a 4,3-litrowy silnik pracujący pod jego maską wytwarza moc 380 KM. Dzięki temu pierwszemu AM triumfalnie powrócił na ekrany kin jako samochód Jamesa Bonda. Wcześniej agent 007 używał między innymi modeli DB5 i DBS. Model DBS dysponuje potężnym silnikiem o mocy przekraczającej 500 KM. Aston Martin planuje wyprodukowanie 300 egzemplarzy DBS. Cena? Około 250 tysięcy dolarów.



.

1 komentarz:

Klaudiusz pisze...

Wyśmienicie przedstawione.