Chevrolet Camaro

Samochód produkowany w Ameryce Północnej przez firmę Chevrolet należącą do koncernu General Motors. Został wprowadzony na rynek 29 września 1966 roku.

  Gdy początkowo uważano że słowo "Camaro" nie posiada żadnego znaczenia, specjaliści od GM odnaleźli to słowo w słowniku języka francuskiego, używane w slangu znaczy ono "przyjaciel" lub "kompan". W kilku czasopismach motoryzacyjnych model został nazwany "Panther", jednakże, nazwa projektu GM to XP-836, kilka pierwszych zdjęć nadwozia Camaro opatrzonych było podpisem "Chaparral". Prasa motoryzacyjna zapytała przedstawiciela Chevroleta "Czym jest Camaro?", na co otrzymała odpowiedź "To małe, złośliwe zwierzę które zjada Mustangi". Nazwa Camaro świetnie pasowała do nazewnictwa Chevroleta stosowanego w tamtym czasie, większość nazw jego modeli zaczynała się na "C" (Corvair, Chevelle, Chevy II oraz Corvette).

Pierwsza generacja
Pierwsza generacja modelu Camaro zadebiutowała jako 1967 rocznik, była dostępna jako samochód 2-drzwiowy, w układzie siedzeń 2+2, nadwoziem coupe lub kabriolet oraz silnikami R6 oraz V8.
Trzy główne pakunki były dostępne: - RS - widokowy
- SS
- Z/28
- możliwe było zamówienie SS i RS, otrzymać Camaro SS/RS

Camaro SS zawierało zmodyfikowany silnik 5.7L (350), V8 był to pierwszy tak duży silnik Chevroleta oraz inną dostępną jednostkę L35, która generowała pojemność 6.5L (396) V8 big-block. SS cechowały niefunkcjonalne wloty powietrza w masce, specjalne pasy malowane na karoserii i znaczki SS znajdujące się na przednim grillu, na bagażniku, na klaksonie oraz wlewie paliwa. Camaro było przygotowane jako samochód bezpieczeństwa do wyścigu Indianapolis 500.

Druga generacja
  Wprowadzona na rynek w lutym 1970, pozostała w produkcji przez następne 12 lat. Samochód jest większy od poprzedniej generacji, inna jest również stylistyka; jest przez to cięższy. Wciąż bazuje na tej samej platformie "F-body platform", nowe Camaro zostało zaprojektowane podobnie jak jego poprzednik. W czasie produkcji 2 generacja doczekała się wielu zmian wyglądu oraz osiągu. Produkcja została zakończona w 1981 roku.

Trzecia generacja
  Trzecia generacja Camaro została wprowadzona na rynek w 1982. Wciąż stosowano w niej należącą do General Motors platformę podwozia typu F-body. Były to także pierwsze modele Camaro z fabrycznymi silnikami na wtrysku paliwa, czterobiegowymi automatycznymi skrzyniami biegów, pięciobiegowymi manualnymi skrzyniami, wprowadzono silniki czterocylindrowe, 16-calowe koła, nadwozie typu hatchback oraz trzecie światło stopu za tylną szyba. W czasie produkcji trzeciej generacji dostępny był słynny IROC Camaro. Produkcja trzeciej generacji trwała do 1992 roku.

Czwarta generacja
  Czwarta generacja Camaro zadebiutowała w roku 1993. Wzorowana na pierwszej generacji z roku 1967; 2-drzwiowa, układ siedzeń 2+2, dostępna jako coupe lub kabriolet (wprowadzony w 1994. Silniki V6 lub V8 napędzały koła tylne. Jednostka V8 o pojemności 5.7l znana jest z modelu Chevrolet Corvette (silnik ten został wprowadzony do Corvetty rok wcześniej), opcją przy kupnie było zamontowanie sześciostopniowej skrzyni manualnej. W roku 1998 czwarta generacja doczekała się lekkich zmian w nadwoziu i silniku.

Piąta generacja
  9 stycznia 2006, podano pierwsze oficjalne informacje o piątej generacji modelu Camaro na North American International Auto Show, gdzie ukazał się prototyp tego modelu. Prototyp napędzany jest silnikiem V8 o mocy 400 koni mechanicznych. 6 stycznia 2007 GM zaprezentowało wersję kabriolet. Camaro oferowane będzie zarówno z silnikami V6 jak i V8, dostępne będą manualne i automatyczne skrzynie biegów.
 

Brak komentarzy: